O afacere este ca un organism viu

Am auzit de multe ori sintagma „o afacere este ca un organsim viu”. Cred in acest lucru si mai cred ca noua, celor care ne pasa, trebuie sa indeplinim macar o conditie: sa fim acolo, prezenti, atunci cand acest „organsim” sufera, are nevoie de o interventie sau de un tratament alcatuit functie de starea sa.

M-am antrenat multi ani sa vad dincolo de bine cunoscutii indicatori de acum: de profitabilitate, de risc/datorii, de lichiditate sau indicatori de activitate (gestiune) – „organismul viu” are, functie de starea sa la un anumit nivel din cursul vietii, de o cunoastere mult mai profunda a factorilor interni si externi ce-l pot perturba in dezvoltare.

Se poate riguros gandi ca un profesionist va sta impreuna cu reprezentatul firmei client la masa de discutii, vor rezulta o serie de indicatori al caror nivel va trebui atins, se bate palma si se poate trece la treaba. Este vederea doar dintr-un unghi al problematicii „organismului viu”.

Sunt extrem de multe si complicate perspectivele care sunt necesare a fi luate in considerare atunci cand gandim nivelul indicatorilor si actiunilor (proiectelor) ce pot duce la sanatatea firmei. Iata cateva:

Ganditi-va ca la randul lor, reprezentantul societatii, fiecare din conducatorii de departamente ( productie, management, suport) incep prin a relata initial doar o parte din probleme (jumatate de adevar), partea cea mai arzatoare va trebui aflata in moduri diferite si de cele mai multe ori apeland la abilitatile de coach, la cele de mentor si aratand interlocutorului ca esti parte si din experienta sa, in acea societate si cunosti bine domeniul.

Mult cunoscuta rezistenta la schimbare, mai ales in randul acelora care vor trebui sa o aplice; aici un sistem de comunicare si de prezentare exhaustiva care sa cuprinda derularea fiecarei actiuni/proiect este esentiala. Imi trece prin minte un exemplu: ganditi-va la ce se contureaza in mintea reprezentantilor societatii-client propunerea de externalizare a unor servicii. Nu o sa scriu aici despre problemele cunoscute legate de externalizare (problemele conexe concedierii colective, calitatea viitoare a serviciilor prestate, etc), ci, voi mentiona doar proiectia in termen mediu/lung a acestei externalizari si contributia ei la cresterea indicatorilor de perfomanta ai firmei. Aceasta proiectie descrisa sustenabil in fata reprezentantilor firmei client este cheia succesului consultantului atunci cand vorbim despre externalizare.

Ma gandesc apoi la categoria de probleme unice, existente la nivelul societatilor si care sunt unice prin prisma obiectului de activitate specific al acestor societati. Cateva exemple: o gatuire intr-un flux specific de productie; o cantitate uriasa de deseuri rezultata la finalul unui flux de productie, aparent fara o utilizare finala si definitiva; gradul scazut de ocupare a spatiilor de productie/servicii; cultura organizationala adversa; fluctuatia mare de personal pentru care s-a investit in specializare si multe altele. Domeniile diverse de unde am adaugat experienta din care dau doar cateva exemple: productie, constructii, comercial, telecomunicatii, servicii de mentenanta, engineering, ma ajuta de multe ori sa aduc solutii aplicabile si cu rezultate masurabile in timp rezonabil.

Chiar daca natura problemelor cu care se poate confrunta o societate este extrem de diversa, am mentionat doar cateva aspecte care m-au determinat sa cred in mine si echipa mea ca domeniul vast al optimizarii si dezvoltarii activitatii societatilor ne poate aduce satisfactii noua si clientilor nostri.

Si mai este ceva, stiu ca nu va fi usor si ca oricare dintre domeniile cu care ma voi intersecta, imi va aduce o reala provocare profesionala. Impreuna cu echipa, voi reusi de fiecare data!